Lietoti auto no Vācijas - pieprasītākie auto tirgū?

Latvijas lietoto auto tirgus jau gadiem balstās uz importu, un auto no Vācijas šajā plūsmā ieņem vadošo lomu. Saskaņā ar CSDD datiem vairāk nekā 70-75 % pirmreizēji reģistrēto lietoto auto Latvijā ir ievesti no ārvalstīm. Un Vācija ieņem stabilo 1 pozīciju gan apjoma, gan kvalitātes ziņā. Vācijas autoparks regulāri atjaunojas, jo liels īpatsvars ir līzinga un korporatīvajiem auto, kas Latvijas pircējam nozīmē pārskatāmāku vēsturi un mazāku risku.

0
0 mēn.
-

*mēneša minimālais maksājums

Auto kredīts

Kāpēc auto no Vācijas dominē Latvijas lietoto auto tirgū?

Vācija ir lielākais auto tirgus Eiropā ar ļoti augstu jaunu auto reģistrācijas īpatsvaru uz vienu iedzīvotāju. Tas nozīmē, ka ik gadu otrreizējā tirgū nonāk simtiem tūkstošu tehniski labā stāvoklī esošu transportlīdzekļu. Latvijas pircējam tas nozīmē plašu izvēli, cenu konkurenci un dokumentētu servisa vēsturi. Atšķirībā no daļas Austrumeiropas tirgu, Vācijā nobraukuma manipulācijas ir krimināli sodāmas, un tehniskās apskates (TÜV) dati ir salīdzinoši caurspīdīgi. Tieši šī paredzamība ir galvenais iemesls, kāpēc Vācijas auto tirgus saglabā uzticama pirkuma reputāciju.

Ko rāda dati un tirgus realitāte

Saskaņā ar CSDD un nozares analītikas datiem:

  • vairāk nekā 70 % lietoto auto, kas katru gadu pirmo reizi tiek reģistrēti Latvijā, ir importēti;
  • Vācija ir stabils TOP 1 avots, apsteidzot Beļģiju, Nīderlandi un Franciju;
  • lielākā daļa importēto auto sākotnēji ir tieši vācu tirgus transportlīdzekļi, pat ja daļa no tiem formāli Latvijā nonāk caur Lietuvu.

Pat tad, ja sludinājumā redzi “auto no Lietuvas”, ļoti bieži auto patiesā izcelsme ir Vācija.

Kāpēc tieši vācu auto?

Vācijā ir lielākais autoparks Eiropā, ar augstu jaunu auto apriti. Liels īpatsvars ir līzinga, korporatīvajiem auto, kas nonāk otrreizējā tirgū ar dokumentētu vēsturi. Servisu kultūra un kontrole (TÜV, apkopes) ir stingrāka nekā daudzviet citur. Latvijas pircējam tas nozīmē zemāku risku un prognozējamākas izmaksas.

Salīdzinājumam ar citām valstīm

Beļģija, Nīderlande, Francija - arī uzticami avoti, bet mazāks apjoms. Auto no Lietuvas - ļoti aktīvs tirgus, taču biežāk kā starpniekvalsts, nevis izcelsmes valsts; statistiski augstāks risks ar nobraukuma korekcijām un citām manipulācijām.

Vācu auto Latvijā ir populāri, jo tie piedāvā labāko līdzsvaru starp cenu, kvalitāti un caurspīdīgumu. Tāpat Vācu auto ir finansiāli prognozējamāki gan pirkuma brīdī, gan finansējot, izmantojot auto kredīts/ līzings.

Lietoti un mazlietoti auto no Vācijas - kur slēpjas patiesā vērtība

lietoti auto no vācijas

Izvēloties auto, galvenais jautājums nav, vai tas ir lietots auto vai mazlietots, bet kurā brīdī tas tiek nopirkts cenas krituma ciklā. Jauni auto pirmajos 2-3 gados zaudē visvairāk vērtības, savukārt mazlietoti auto no Vācijas šo kritumu jau ir “izgājuši”. Parasti tie ir 2-4 gadus veci auto ar 60-120 tūkstošu kilometru nobraukumu, kas joprojām ir tehniski labā stāvoklī un neprasa tūlītējus ieguldījumus.

Lēti lietoti auto no Vācijas sākumā šķiet finansiāli izdevīgi, taču praksē tie biežāk nozīmē papildu remontu, augstākas uzturēšanas izmaksas un zemāku tālākpārdošanas cenu. Latvijas tirgū tieši mazlietoti auto no Vācijas visbiežāk nodrošina labāko līdzsvaru starp iegādes cenu, ikdienas izmaksām un auto vērtību pēc vairākiem gadiem.

Auto no Vācijas izmaksas - kas patiesībā veido gala cenu

Pirkuma cena Vācijā ir tikai daļa no kopējām izmaksām. Reālā izmaksu aina veidojas no piegādes, reģistrācijas un nodokļu komponentēm. Auto piegāde no Vācijas ar autovedēju vidēji maksā 700-1200 €, savukārt auto transportēšana no Vācijas paša spēkiem prasa eksporta numurus, apdrošināšanu un laiku. Auto reģistrācijas izmaksas no Vācijas Latvijā ietver CSDD procedūras, tehnisko apskati un numurzīmes. Nodokļi ievedot auto no Vācijas parasti ir prognozējami, jo ES ietvaros nav muitas, taču jāņem vērā CO₂ nodokļa ietekme. Profesionāli vērtējot, gala cena bieži ir par 10-20 % augstāka nekā pirkuma summa Vācijā.

Kāpēc Lietuva tiek uzskatīta par riskantāko izvēli

Bez Vācijas Latvijā auto regulāri tiek ievesti arī no Beļģijas, Nīderlandes un Francijas. Šie tirgi tiek uzskatīti par salīdzinoši drošiem, jo tiem raksturīga strukturēta auto aprite un pārskatāma dokumentācija. Savukārt Lietuva praksē bieži nav izcelsmes valsts, bet gan starpniekposms. Tieši Lietuvā ievērojama daļa auto tiek iepirkti, “sagatavoti” pārdošanai un tālāk realizēti Baltijas tirgū.

Riski parasti rodas nevis valstī, bet procesā - šajā starpniekposmā visbiežāk tiek konstatētas nobraukuma korekcijas, nepilnīga servisa vēsture vai formāli dokumentu uzlabojumi. Auto vēstures pārbaudes rīku dati rāda, ka transportlīdzekļiem ar “LT izcelsmi” neatbilstības tiek fiksētas būtiski biežāk nekā auto, kas iegādāti tieši no Rietumeiropas. Tāpēc no finanšu drošības viedokļa tiešs darījums ar auto no Vācijas ir caurspīdīgāks un prognozējamāks.

Auto no Vācijas finansēšana - kredīts, līzings un salīdzināšanas pieeja

auto no lietuvas

Finansējot auto no ārzemēm, aizdevēji vērtē ne tikai pircēja ienākumus, bet arī pašu auto. Būtiskākie kritēriji ir transportlīdzekļa vecums, nobraukums, izcelsmes caurspīdīgums un pirkuma dokumentācija. Jo jaunāks un pārskatāmāks auto, jo elastīgāki nosacījumi - zemāka procentu likme, garāks termiņš un mazāka pirmā iemaksa. Savukārt vecākiem vai lētākiem auto biežāk tiek piedāvāts kredīts, nevis līzings, jo tas prasa mazāku nodrošinājumu.

Līzings visbiežāk ir izdevīgāks mazlietotiem auto no Vācijas, kurus iegādājas no dīlera ar pilnu dokumentāciju. Kredīts savukārt ir elastīgāks risinājums situācijās, kad auto pērk no privātpersonas, auto ir vecāks vai pirkuma summa ir zemāka. Tieši šeit izšķiroša kļūst salīdzināšana - dažādi aizdevēji vienu un to pašu auto vērtē atšķirīgi.

Kredītu salīdzināšanas platformas, piemēram, elizings.lv, ļauj ar vienu pieteikumu salīdzināt piedāvājumus no 30+ uzticamiem aizdevējiem Latvijā. Tas dod iespēju atrast finansiāli izdevīgāko risinājumu konkrētajai situācijai, nevis pielāgot pirkumu viena kreditora ierobežojumiem. Rezultātā samazinās gan pārmaksas risks, gan iespēja, ka izdevīgs auto netiek nopirkts ar neizdevīgu finansējumu.

Biežākie riski, kurus pircēji ignorē

Lielākie riski, iegādājoties auto no ārzemēm, parasti nav saistīti ar pašu automašīnu, bet gan ar darījuma procesu. Visbiežāk problēmas rodas no nepilnīgi sagatavotiem pirkuma līgumiem, priekšapmaksas privātpersonai bez juridiskām garantijām un neprecīzi noformētiem eksporta dokumentiem. Šādas nianses var aizkavēt auto reģistrāciju Latvijā vai pat padarīt darījumu juridiski apstrīdamu.

No finanšu brokera skatu punkta kritiski svarīgi ir darījuma caurspīdīgums - skaidra auto izcelsme, pārbaudāma vēsture un korekti noformēti dokumenti jau pirkuma brīdī. Paļaušanās tikai uz zemu cenu bieži nozīmē augstāku risku un neparedzētas izmaksas vēlāk. Patiešām drošs pirkums ir tikai tad, ja katrs solis - no pārbaudes un apmaksas līdz transportēšanai un reģistrācijai, tiek kontrolēts un dokumentēts.

FAQ - biežāk uzdotie jautājumi

Auto piegāde no Vācijas bieži tiek uztverta kā tehnisks sīkums, taču praksē tā būtiski ietekmē kopējās izmaksas un risku. Galvenais faktors nav tikai cena, bet arī atbildība par auto līdz nonākšanai Latvijā. Profesionāla piegāde ar autovedēju ir drošāka, jo samazina bojājumu risku un juridiskās neskaidrības. Savukārt pašu piegāde prasa eksporta numurus, apdrošināšanu un precīzu dokumentu noformēšanu, kas bez pieredzes var radīt papildu izdevumus.
Auto no Vācijas izmaksas nav tikai pirkuma cena sludinājumā. Gala summu veido piegāde, reģistrācija, nodokļi un bieži arī sākotnējie tehniskie uzlabojumi. Tieši šo pozīciju neiekļaušana budžetā ir galvenais iemesls, kāpēc pircēji pārmaksā. No finanšu skatpunkta pareiza pieeja ir rēķināt auto cenu kā kopējo ieguldījumu, nevis tikai iegādes summu Vācijā.
Mazlietoti auto no Vācijas parasti ir 2-4 gadus veci transportlīdzekļi ar mērenu nobraukumu un pilnu servisa vēsturi. Tie jau ir zaudējuši lielāko daļu sākotnējās vērtības, bet tehniski vēl ir labā stāvoklī. No finanšu viedokļa tas nozīmē zemākas neparedzētās izmaksas un augstāku tālākpārdošanas vērtību Latvijā, salīdzinot ar vecākiem auto.
Lēti lietoti auto no Vācijas piesaista ar cenu, taču bieži slēpj kompromisus – lielāku nobraukumu, nolietojumu vai tuvojošos remontu nepieciešamību. Tie var būt labs risinājums, ja pircējs apzināti meklē īstermiņa auto vai pats spēj segt remontus. Ja mērķis ir prognozējamas ikmēneša izmaksas, zemā cena sākumā ne vienmēr nozīmē izdevīgāku pirkumu ilgtermiņā.
Auto transportēšana no Vācijas ar profesionālu pārvadātāju parasti ir drošākais risinājums, jo atbildība par auto ir skaidri noteikta. Pašpiegāde var šķist lētāka, taču praksē tai pievienojas degviela, apdrošināšana, eksporta numuri un laika izmaksas. No finanšu brokera skatpunkta drošība un paredzamība bieži ir vērtīgāka par nelielu ietaupījumu.
Auto reģistrācijas izmaksas no Vācijas Latvijā ietver tehnisko apskati, transportlīdzekļa reģistrāciju CSDD, numurzīmes un dokumentu noformēšanu. Atkarībā no auto vecuma un tehniskā stāvokļa var rasties arī papildu prasības. Šīs izmaksas ir salīdzinoši prognozējamas, taču bieži netiek iekļautas sākotnējā budžetā, radot neplānotus izdevumus.
Tā kā Vācija ir ES valsts, muitas nodokļa nav, taču tas nenozīmē, ka imports ir bez maksas. Ārpus ES parasti jāpiemēro muitas nodoklis un PVN, bet iekšējā ES tirgū tas netiek piemērots, jo preces (šajā gadījumā auto) jau cirkulē brīvā apgrozībā starp dalībvalstīm. Tomēr tas nenozīmē, ka auto importēšanai nav izmaksu - PVN, CO₂ nodokļi, CSDD maksas un ekspluatācijas nodoklis var būt aktuāli.

Rakstu veidoja Agnese Šķestere, www.elizings.lv satura menedžere

bilde lietoti auto no vācijas - pieprasītākie auto tirgū?
Lietoti auto no Vācijas - pieprasītākie auto tirgū?
elizings logo

Komentāri

Atstāj savu komentāru

Tava epasta adrese netiks publiski atspoguļota. Visi lauciņi ir obligāti!

Pirms neilga brīža vienu komentāru jau pievienoji, lūdzu uzgaidi nedaudz!