0
€
0
mēn.
Latvijas lietoto auto tirgus jau gadiem balstās uz importu, un auto no Vācijas šajā plūsmā ieņem vadošo lomu. Saskaņā ar CSDD datiem vairāk nekā 70-75 % pirmreizēji reģistrēto lietoto auto Latvijā ir ievesti no ārvalstīm. Un Vācija ieņem stabilo 1 pozīciju gan apjoma, gan kvalitātes ziņā. Vācijas autoparks regulāri atjaunojas, jo liels īpatsvars ir līzinga un korporatīvajiem auto, kas Latvijas pircējam nozīmē pārskatāmāku vēsturi un mazāku risku.
Vācija ir lielākais auto tirgus Eiropā ar ļoti augstu jaunu auto reģistrācijas īpatsvaru uz vienu iedzīvotāju. Tas nozīmē, ka ik gadu otrreizējā tirgū nonāk simtiem tūkstošu tehniski labā stāvoklī esošu transportlīdzekļu. Latvijas pircējam tas nozīmē plašu izvēli, cenu konkurenci un dokumentētu servisa vēsturi. Atšķirībā no daļas Austrumeiropas tirgu, Vācijā nobraukuma manipulācijas ir krimināli sodāmas, un tehniskās apskates (TÜV) dati ir salīdzinoši caurspīdīgi. Tieši šī paredzamība ir galvenais iemesls, kāpēc Vācijas auto tirgus saglabā uzticama pirkuma reputāciju.
Saskaņā ar CSDD un nozares analītikas datiem:
Pat tad, ja sludinājumā redzi “auto no Lietuvas”, ļoti bieži auto patiesā izcelsme ir Vācija.
Vācijā ir lielākais autoparks Eiropā, ar augstu jaunu auto apriti. Liels īpatsvars ir līzinga, korporatīvajiem auto, kas nonāk otrreizējā tirgū ar dokumentētu vēsturi. Servisu kultūra un kontrole (TÜV, apkopes) ir stingrāka nekā daudzviet citur. Latvijas pircējam tas nozīmē zemāku risku un prognozējamākas izmaksas.
Beļģija, Nīderlande, Francija - arī uzticami avoti, bet mazāks apjoms. Auto no Lietuvas - ļoti aktīvs tirgus, taču biežāk kā starpniekvalsts, nevis izcelsmes valsts; statistiski augstāks risks ar nobraukuma korekcijām un citām manipulācijām.
Vācu auto Latvijā ir populāri, jo tie piedāvā labāko līdzsvaru starp cenu, kvalitāti un caurspīdīgumu. Tāpat Vācu auto ir finansiāli prognozējamāki gan pirkuma brīdī, gan finansējot, izmantojot auto kredīts/ līzings.

Izvēloties auto, galvenais jautājums nav, vai tas ir lietots auto vai mazlietots, bet kurā brīdī tas tiek nopirkts cenas krituma ciklā. Jauni auto pirmajos 2-3 gados zaudē visvairāk vērtības, savukārt mazlietoti auto no Vācijas šo kritumu jau ir “izgājuši”. Parasti tie ir 2-4 gadus veci auto ar 60-120 tūkstošu kilometru nobraukumu, kas joprojām ir tehniski labā stāvoklī un neprasa tūlītējus ieguldījumus.
Lēti lietoti auto no Vācijas sākumā šķiet finansiāli izdevīgi, taču praksē tie biežāk nozīmē papildu remontu, augstākas uzturēšanas izmaksas un zemāku tālākpārdošanas cenu. Latvijas tirgū tieši mazlietoti auto no Vācijas visbiežāk nodrošina labāko līdzsvaru starp iegādes cenu, ikdienas izmaksām un auto vērtību pēc vairākiem gadiem.
Pirkuma cena Vācijā ir tikai daļa no kopējām izmaksām. Reālā izmaksu aina veidojas no piegādes, reģistrācijas un nodokļu komponentēm. Auto piegāde no Vācijas ar autovedēju vidēji maksā 700-1200 €, savukārt auto transportēšana no Vācijas paša spēkiem prasa eksporta numurus, apdrošināšanu un laiku. Auto reģistrācijas izmaksas no Vācijas Latvijā ietver CSDD procedūras, tehnisko apskati un numurzīmes. Nodokļi ievedot auto no Vācijas parasti ir prognozējami, jo ES ietvaros nav muitas, taču jāņem vērā CO₂ nodokļa ietekme. Profesionāli vērtējot, gala cena bieži ir par 10-20 % augstāka nekā pirkuma summa Vācijā.
Bez Vācijas Latvijā auto regulāri tiek ievesti arī no Beļģijas, Nīderlandes un Francijas. Šie tirgi tiek uzskatīti par salīdzinoši drošiem, jo tiem raksturīga strukturēta auto aprite un pārskatāma dokumentācija. Savukārt Lietuva praksē bieži nav izcelsmes valsts, bet gan starpniekposms. Tieši Lietuvā ievērojama daļa auto tiek iepirkti, “sagatavoti” pārdošanai un tālāk realizēti Baltijas tirgū.
Riski parasti rodas nevis valstī, bet procesā - šajā starpniekposmā visbiežāk tiek konstatētas nobraukuma korekcijas, nepilnīga servisa vēsture vai formāli dokumentu uzlabojumi. Auto vēstures pārbaudes rīku dati rāda, ka transportlīdzekļiem ar “LT izcelsmi” neatbilstības tiek fiksētas būtiski biežāk nekā auto, kas iegādāti tieši no Rietumeiropas. Tāpēc no finanšu drošības viedokļa tiešs darījums ar auto no Vācijas ir caurspīdīgāks un prognozējamāks.

Finansējot auto no ārzemēm, aizdevēji vērtē ne tikai pircēja ienākumus, bet arī pašu auto. Būtiskākie kritēriji ir transportlīdzekļa vecums, nobraukums, izcelsmes caurspīdīgums un pirkuma dokumentācija. Jo jaunāks un pārskatāmāks auto, jo elastīgāki nosacījumi - zemāka procentu likme, garāks termiņš un mazāka pirmā iemaksa. Savukārt vecākiem vai lētākiem auto biežāk tiek piedāvāts kredīts, nevis līzings, jo tas prasa mazāku nodrošinājumu.
Līzings visbiežāk ir izdevīgāks mazlietotiem auto no Vācijas, kurus iegādājas no dīlera ar pilnu dokumentāciju. Kredīts savukārt ir elastīgāks risinājums situācijās, kad auto pērk no privātpersonas, auto ir vecāks vai pirkuma summa ir zemāka. Tieši šeit izšķiroša kļūst salīdzināšana - dažādi aizdevēji vienu un to pašu auto vērtē atšķirīgi.
Kredītu salīdzināšanas platformas, piemēram, elizings.lv, ļauj ar vienu pieteikumu salīdzināt piedāvājumus no 30+ uzticamiem aizdevējiem Latvijā. Tas dod iespēju atrast finansiāli izdevīgāko risinājumu konkrētajai situācijai, nevis pielāgot pirkumu viena kreditora ierobežojumiem. Rezultātā samazinās gan pārmaksas risks, gan iespēja, ka izdevīgs auto netiek nopirkts ar neizdevīgu finansējumu.
Lielākie riski, iegādājoties auto no ārzemēm, parasti nav saistīti ar pašu automašīnu, bet gan ar darījuma procesu. Visbiežāk problēmas rodas no nepilnīgi sagatavotiem pirkuma līgumiem, priekšapmaksas privātpersonai bez juridiskām garantijām un neprecīzi noformētiem eksporta dokumentiem. Šādas nianses var aizkavēt auto reģistrāciju Latvijā vai pat padarīt darījumu juridiski apstrīdamu.
No finanšu brokera skatu punkta kritiski svarīgi ir darījuma caurspīdīgums - skaidra auto izcelsme, pārbaudāma vēsture un korekti noformēti dokumenti jau pirkuma brīdī. Paļaušanās tikai uz zemu cenu bieži nozīmē augstāku risku un neparedzētas izmaksas vēlāk. Patiešām drošs pirkums ir tikai tad, ja katrs solis - no pārbaudes un apmaksas līdz transportēšanai un reģistrācijai, tiek kontrolēts un dokumentēts.
Rakstu veidoja Agnese Šķestere, www.elizings.lv satura menedžere
Tava epasta adrese netiks publiski atspoguļota. Visi lauciņi ir obligāti!